Internationale Vrouwendag

In het kader van internationale vrouwendag ondertekenen vier hoger-onderwijsinstellingen het Let’s Talk About YES-manifest van Amnesty International. Met de ondertekening van het manifest beloven Erasmus Universiteit, Leiden Universiteit, Codarts Rotterdam en de Haagse Hogeschool seksueel geweld aan te pakken door het realiseren van betere preventie- en ondersteuningsmaatregelen. In totaal hebben daarmee nu tien hoger-onderwijsinstellingen het manifest ondertekend. Naar verwachting volgen er snel meer.

Actieweek: Let’s Talk About YES

Tijdens de actieweek van 7 tot 11 maart 2022 voeren Amnesty-activisten in het hele land actie om aandacht te vragen voor seksueel geweld in hun hoger-onderwijsgemeenschap. Met de campagne Let’s Talk About YES zetten zij zich in voor een cultuur waarin seks met wederzijdse instemming de norm is en vragen zij hun hoger-onderwijsinstelling het manifest te ondertekenen.

Zo gaan activisten in Amsterdam in gesprek met medestudenten en vragen hen een kaart te sturen aan het bestuur van hun instelling. In Groningen wordt er met stoepkrijt rondom de campus aandacht gevraagd voor seksueel overschrijdend gedrag. Met een storytelling-avond wordt in Wageningen aandacht gevraagd voor het manifest en in Leiden is er een uitgebreid programma bestaande uit workshops en lezingen. En in Utrecht ten slotte is er een (s)expositie over seks met wederzijdse instemming georganiseerd.

Wil je je aansluiten bij jouw lokale team? Geef je hier op als activist.